Introduktion

Introduktion#

Välkomna till kursen Matematik 1c!

Under den här fliken kommer ni kunna få åtkomst till allmän information om kursen, det centrala innehållet i kursen och kursens betygskriterier.


Centralt innehåll#

Nedan visas det centrala innehållet från Skolverkets hemsida.

Matematik Nivå 1c (Nivåkod: MATE1C00X)

Aritmetik, algebra och funktioner:

  • Hantering av formler och algebraiska uttryck, däribland faktorisering och multiplicering av uttryck.

  • Begreppen funktion, definitionsmängd och värdemängd. Representationer av funktioner i form av ord, funktionsuttryck, tabeller och grafer. Digitala metoder för att skapa funktionsgrafer.

  • Metoder för att bestämma funktionsvärden. * Digitala och grafiska metoder för att lösa ekvationer av typen f(x) = a.

  • Begreppet linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner. Räta linjens ekvation. Metoder för att bestämma linjära funktioner.

  • Metoder för att lösa linjära ekvationer.

  • Begreppen intervall och linjär olikhet. Metoder för att lösa linjära olikheter.

  • Begreppet exponentialfunktion och egenskaper hos exponentialfunktioner. Skillnader och likheter med linjära funktioner.

  • Motivering och hantering av räkneregler för potenser. Metoder för att lösa potensekvationer.

  • Begreppet potensfunktion.

  • Begreppet förändringsfaktor och beräkning av förändringar i flera steg.

Trigonometri och vektorer:

  • Begreppen sinus, cosinus och tangens. Begreppet invers funktion i samband med arcusfunktioner. Metoder för att beräkna sträckor och vinklar i koordinatsystem och i rätvinkliga trianglar.

  • Begreppet vektor. Representationer av vektorer i koordinatsystem och skrivna i koordinatform. Metoder för beräkningar med vektorer, däribland addition, subtraktion, beräkning av absolutbelopp och multiplikation med skalär. Sannolikhet och statistik:

  • Begreppen oberoende och beroende händelse samt komplementhändelse. Metoder för att beräkna sannolikheter i flera steg. Tillämpningar inom spel samt risk- och säkerhetsbedömningar.

  • Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap, däribland signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor.

Digitala verktyg:

  • Användning av kalkylprogram för beräkning av ränta och amortering.

  • Användning av digitala verktyg för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning och problemlösning.

  • Exempel på hur programmering kan användas som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.

Problemlösning och tillämpningsområden:

  • Problemlösning som omfattar att upptäcka och uttrycka generella samband.

  • Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär, privatekonomi och samhällsliv, däribland frågeställningar som berör hållbar utveckling och hur matematik kan användas för kritisk granskning av fakta och påståenden.

  • Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.

  • Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematiken eller ett historiskt matematiskt problem.


Betygskriterier#

Nedan visas betygskriterierna från Skolverkets hemsida.

För betyget E

  • Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.

  • Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.

  • Eleven löser enkla problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.

  • Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter.

  • Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.

  • Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.

För betyget C

  • Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.

  • Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.

  • Eleven löser relativt komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.

  • Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter.

  • Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang.

  • Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.

För betyget A

  • Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.

  • Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.

  • Eleven löser komplexa problem inom nivåns olika områden och bedömer resultatens rimlighet.

  • Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter.

  • Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang.

  • Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.